عمومی

علائم خرابی دیسک ترمز خودرو

علائم خرابی دیسک ترمز خودرو

کارکرد صحیح دیسک ترمز، نقشی مهم و اساسی در عملکرد صحیح سیستم ترمز داشته و هرگونه اختلال در این قطعه می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به همراه آوردنتیجه آنکه هرگونه نشانه‌ای که می‌تواند بیانگر علائم خرابی دیسک ترمز خودرو باشد را بایستی جدی گرفت. در صورتی که با نشانه‌های زیر برخورد داشتید، حتما عملکرد دیسک ترمز خودرو را بررسی نموده و نسبت به تعویض آن سریعا اقدام کنید:

کنترل سخت خودرو و کشیده شدن فرمان

خرابی در دیسک های چرخ جلو سبب تکان خوردن فرمان و کشیده شدن آن به سمت دیگر می‌شود. پس زمان تعویض دیسک‌های جلو را می‌توانید از روی فرمان خودرو حس کنید.

ایجاد صدایی شبیه به سوت و جیغ

اگر هنگام ترمز گیری با صدای سوت یا جیغ از سوی چرخ‌های خودرو مواجه می‌شوید، با دیسک فرسوده و خراب مواجه هستید. با شنیدن همچین صدایی بایستی نتیجه بگیرید که عمر این دیسک به پایان رسیده و موعد تعویض آن فرا رسیده است.

لرزش غیرعادی و ضربانی پدال ترمز

علاوه بر مشاهده‌ی علائم خرابی این دیسک در فرمان، می‌توانید در پدال ترمز نیز وجود خرابی را حس کنید. با ترمز گیری، پدال ترمز تپیده و حالت ضربانی می‌گیرد. این لرزش‌های زیاد در پدال ترمز بیانگر خرابی و فرسودگی در دیسک ترمز جلو یا عقب می‌باشد. البته در بیشتر مواقع خرابی دیسک ترمز جلو را می‌توان در فرمان نیز احساس کرد.

پایین آمدن قدرت ترمزگیری خودرو

اگر قدرت ترمز گیری پایین آید، برای ترمز گیری صحیح مجبور می‌شوید که پدال ترمز را تا انتها فشار دهید. همچنین این پدال سفت شده و ترمز گیری دشوار می‌شود.  نتیجه آنکه برای توقف کامل خودرو به زمان بیشتری نیاز داشته و زودتر از حد معمول باید ترمزگیری را شروع کنید.

ظاهر دیسک ترمز

با مشاهده‌ی ظاهر دیسک ترمز می‌توانید از وجود خرابی مطمئن شوید. در صورتی که ضخامت چرخ دیسک کم شده یا زنگ زده باشد بایستی آن را تعویض کرد. گاهی نیز این دیسک تاب بر می‌دارد. همچنین می‌توان در ظاهر دیسک خراب شیار، وجود لبه یا فرورفتگی را مشاهده کرد. خراش‌های ریز بسیار هم می‌تواند زنگ خطری برای پایان یافتن طول عمر مفید دیسک باشد.

صدای ضربات شدید

با شنیدن صدای ضربات شدید در حین ترمز گیری، بایستی به ترک داشتن دیسک ترمز شک کرد. در صورت ایجاد ترک بر روی دیسک، بایستی فورا پیش از آنکه با شکستگی مواجه شوید آن را تعویض کنید. با پشت گوش انداختن این نشانه، کل سیستم ترمز گیری از دست می‌رود و با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *