عمومی

علائم خرابی تسمه تایم

علائم خرابی تسمه تایم

تسمه تایم یک مدت زمان معینی عمر مفید و سالم دارد. پس از مدت زمان معینی ممکن است دچار فرسودگی یا حتی پارگی شود. عملکرد سالم این قطعه، نقشی حیاتی در صحیح کار کردن موتور احتراق داخلی دارد  و خرابی آن می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور وارد نماید. بدین رو هرگونه نشانه‌ای که می‌تواند علائم خرابی تسمه تایم خودرو باشد را بایستی جدی گرفت. در صورتی که نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، حتما عملکرد تسمه تایم خودرو کولر خود را چک نمایید و نسبت به تعویض آن به سرعت اقدام کنید:

خاموشی ناگهانی خودرو

در صورتی که خودروی شما با وجود استارت زدن روشن نمی‌شود، می‌توان به خرابی و فرسودگی تسمه تایم شک کرد. دلیل آن هم این است که برای روشن شدن ماشین بایستی با چرخش میل سوپاپ، میل لنگ دوبار بچرخد و در صورت اختلال در عملکرد تسمه تایم زمانبندی و تنظیم این حرکت با مشکل مواجه شده و در نهایت موتور روشن نمی‌شود.

سروصدای غیرطبیعی ازمحفظه موتور

اگر دور موتور آرامی دارید و صداهایی همچون تیک تیک یا کلیک از داخل درب موتور (کاپوت) و محفظه موتور خودرو می‌شنوید، بایستی عملکرد نادرست و خرابی تسمه تایم را نتیجه گیرید. البته در صورتی که میزان یا فشار روغن خودرو کم شود، نیز می‌تواند همچین صدایی را به همراه آورد.

نشت کردن روغن

با خرابی تسمه تایم، روغن از کاور تسمه نشت پیدا می‌کند. بدین رو می‌‌توان نشت روغن را از علائم خرابی تسمه تایم دانست.

بالا رفتن مصرف سوخت و خارج شدن دود غیرعادی و زیاد از اگزوز خودرو

از دیگر علائم خرابی تسمه تایم، خارج شدن دود با حجم بالا از اگزوز خودرو می‌باشد. دلیل آن هم این است که با خرابی تسمه تایم، تلاش موتور و قطعات دیگر برای کارکرد بالا رفته و بدین رو مصرف سوخت افزایش می‌یابد. نتیجه‌ی این عمل خارج شدن دود به مقدار بسیار زیاد از اگزوز خودرو می‌باشد.

خارج شدن دود سیاه از اگزوز خودرو

تسمه تایم خراب می‌تواند مخلوط نامناسبی از سوخت و هوا را به داخل محفظه احتراق وارد کند. در نتیجه سوخت به صورت کامل نمی‌سوزد و سوخت کامل مصرف نشده روانه‌ی اگزوز خودرو می‌شود. در نهایت دودی سیاه رنگ با استارت خودرو از لوله‌ی اگزوز ماشین خارج می‌شود.

ظاهر تسمه تایم

می‌توانید با مشاهده‌ی ظاهر تسمه تایم، خراب بودن آن را تشخیص دهید. ظاهر تسمه تایم خراب شده با مشاهده‌ی ترک‌های ریز، جدایی قسمت‌هایی از دنده‌ها و دیگر نشانه‌های ساییدگی قابل تشخیص است.

وجود اختلال در شتاب ماشین

شتاب نگرفتن ماشین می‌تواند از علائم خرابی تسمه تایم باشد. ممکن است با شرایطی روبه‌رو شوید که هرچه برای افزایش سرعت و بالا بردن دور موتور تلاش می‌کنید، شتاب خودرو افزایش پیدا نکند. یا حتی ممکن است شتاب خودرو مناسب باشد اما دور موتور به صورت غیرعادی بالا برود. در این صورت می‌توان به خرابی یا شل بودن تسمه تایم مشکوک  بود.

صورت نگرفتن احتراق کامل درون سیلندر

در صورتی که احتراق کامل درون سیلندر صورت نگیرد میس فایر موتور رخ می‌دهد. دلایل به وجود آمدن چنین مشکلی می‌تواند کهنگی و خورده شدن دنده‌های تسمه باشد. همچنین می‌تواند به علت شل شدن تسمه تایم نیز میس فایر موتور خودرو صورت گیرد.

عوامل دیگر

عوامل دیگری مانند گرم شدن بیش از اندازه‌ی موتور خودرو، تکان‌ و لرزش‌های شدید ماشین، روشن شدن چراغ چک ماشین و… نیز می‌توانند از علائم خرابی تسمه تایم باشند.

علت خرابی تسمه تایم

خرابی این قطعه می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد که برای مثال می‌توانید علل زیر را مطالعه نمایید:

تغییرات دمایی

از آنجایی که جنس تسمه تایم از لاستیک بوده، گرما و سرمای زیاد تاثیر بسیاری بر روی آن می‌گذارد. هوای گرم سبب منبسط شدن لاستیک و هوای سرد سبب منقبض شدن آن می‌شود. بدین رو با تغییرات دمایی ممکن است شاهد ترک‌های ریز در تمام سطح تسمه تایم باشیم. اگر خودروی خود را در پارکینگ پارک کنید می‌توانید تا حد قابل توجهی از تاثیرات تغییرات دمایی بر تسمه تایم جلوگیری کنید.

نشت کردن روغن

با نشت روغن از موتور خودرو، تسمه تایم چرب می‌شود. چرب شدن تسمه تایم می‌تواند سبب خروج از جای خود شود یا حتی به طور کامل جدا شود. بدین رو اگر متوجه نشت کردن روغن موتور شدید، بایستی به سرعت آن را رفع نمایید.

نشت کردن آب

نشت آب هم می‌تواند تسمه تایم را از جای خود بیرون آورد. بدین رو با مشاهده‌ی هرگونه نشتی آب از خودرو به سرعت نسبت به رفع آن اقدامات لازم را همراه آورید. در صورتی که آب نشت پیدا کرده با ضد یخ مخلوط باشد، تاثیرات بدتری بر تسمه تایم می‌گذارد.

خشک بودن آب و هوا

تسمه تایم خودروی رانندگانی که در مناطق خشک آب و هوایی زندگی می‌کنند، سریع‌تر از باقی خودروها فرسوده و خراب می‌شود. زیرا آب و هوای خشک، تسمه تایم را شکننده کرده و سبب ترک خوردن آن می‌شود. پس افرادی که در این مناطق آب و هوایی زندگی می‌کنند بایستی زودتر از باقی افراد نسبت به چک کردن تسمه تایم یا تعویض آن اقدام نمایند.

کهنه شدن و اتمام طول عمر تسمه تایم

بدیهی است که با گذشت زمان تسمه تایم خاصیت خود را از دست داده و دچار فرسودگی می‌شود. بدین رو بایستی پس از مدت زمان معینی تسمه تایم خودروی خود را تعویض نمایید.

روشن نکردن خودرو

اگر از خودروی خود به صورت اندک استفاده کرده و دیر به دیر آن را روشن می‌کنید، حتما شاهد سفت و شکننده شدن تسمه تایم شده‌اید. درواقع خودروهایی که به صورت منظم کار می‌کنند، دیرتر از خودروهایی که به مدت زیادی در پارکینگ خوابانده شدند، نیاز به تعویض تسمه تایم دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *